Rodzaje, wybór oraz korzyści wynikające ze spożywania pieczywa

Produkty zbożowe to jeden z elementów piramidy żywieniowej. Każdy człowiek powinien dostarczać organizmowi odpowiednią ilość tego rodzajów produktów, jak również w prawidłowy sposób bilansować swoja dietę. W jadłospisie wielu ludzi znajduje się artykuł jakim jest pieczywo. Jakie rodzaje chleba i bułek zdobywają coraz większą popularność? Jakie korzyści płyną ze spożywania tego rodzaju produktów? Jak wybrać odpowiedni chleb do własnych predyspozycji i potrzeb?

Rodzaje pieczywa

Pieczywo to bardzo popularny artykuł spożywczy, dzięki któremu możliwe jest szybkie i mało skomplikowane przyrządzenie posiłku np. śniadania czy kolacji. Ponadto ten znany produkt idealnie nadaje się na drugie śniadanie do pracy lub przekąskę podczas podróży. Samo wykorzystanie chleba lub bułek przynosi wiele innych korzyści, jednakże podczas tworzenia menu i wdrożenia w swoją dietę pieczywa, warto zwrócić uwagę na jego podział i rodzaje. Wśród najbardziej popularnych typów produktów zbożowych znajdują się:

  • pszenne,
  • razowe,
  • graham,
  • pieczywo francuskie,
  • kajzerki, rogale, bułki do hot-dogów,
  • chałki,
  • bułki maślane, itp.

Każdy z wyżej wymienionych produktów wytworzony jest z innego rodzaju mąki oraz posiada określoną ilość wszelkich dodatków w postaci oleju, cukru czy jajek. Poszczególne typy pieczywa produkowane są również za pomocą dostosowanej metody i techniki wypiekania.

Korzyści i zalety płynące ze spożywania pieczywa

Posiłki, w których znajduje się rozsądna ilość chleba lub bułek to pełnowartościowe przekąski. Zjadanie odpowiedniej ilości produktów zbożowych dostarcza wiele korzyści dla organizmu. Wśród najbardziej widocznych właściwości i zalet można wyróżnić:

  • dodatni bilans energetyczny,
  • wspomaganie odchudzania – w zależności od rodzaju pieczywa,
  • opóźnianie procesów starzenia,
  • działanie antydepresyjne,
  • usuwanie z organizmu wszelkich związków rakotwórczych,
  • poprawę pamięci i koncentracji, itp.

Który rodzaj chleba wykorzystać w swojej diecie?

Dobór odpowiedniego rodzaju produktów zbożowych uzależniony jest przede wszystkim od możliwości i predyspozycji odbiorcy. Pieczywo to główne źródło węglowodanów, dlatego więc w zależności i trybu życia i potrzeb warto dobrać odpowiednio zbilansowane produkty. Inny rodzaj chleba powinny spożywać osoby odchudzające się, a jeszcze inny ludzie z nietolerancją glutenu. Podczas wyboru chleba lub bułek warto zwrócić uwagę na kilka ważnych jego cech. Są nimi przede wszystkim: krótki skład, odpowiednio dobrana kompozycja ziaren zbóż, forma chleba – unikać kupna chleba krojonego, waga pieczywa – najzdrowszy okaże się chleb ciężki, itp.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com